درآمد سرویس مدارس پاسخگوی نیاز زندگی نیست

0

انوی راننده گرگانی در گفتگو با مهر:

درآمد سرویس مدارس پاسخگوی نیاز زندگی نیست،آموزش و پرورش حمایت کند

گرگان- بانوی راننده گرگانی که در زمینه سرویس مدارس فعالیت می‌کند، می گوید که درآمد این کار به دلیل هزینه های بالای خودرو و همچنین اخذ پول توسط بعضی مدارس، جواب زندگی را نمی‌دهد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: در جامعه مشاغل زیادی وجود دارد که هرکدام برای گروه خاص تعریف شده و شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ اما نکته‌ای که در دنیای امروز درباره آن صحبت می‌شود این است که کار برای انسان بوده و مردانه و زنانه ندارد.

یکی از این مشاغلی که بیشتر مردانه قلمداد می‌شد، رانندگی است، اما چند وقتی است که زنان در کنار مردان به انجام این کار مشغول هستند.

یکی از این بانوان «نسرین مرادی» است. وی حدود ۱۳ سال است که هدایت ماشین کاروان را بر عهده دارد و در زمینه سرویس مدارس فعالیت می‌کند. او دارای مدرک سیکل بوده و نمونه یک زن زحمتکش ایرانی است که برای کمک به اقتصاد خانواده این شغل را با تمام سختی‌هایش انتخاب کرده است.

این خانم پرتلاش گرگانی متولد ۱۳۴۳ و صاحب سه فرزند است و به گفته خودش تنها یک بار جریمه شده است. مشروح گفتگوی صمیمانه خبرگزاری مهر با این بانوی راننده را در ادامه می‌خوانید.

* چرا این شغل را انتخاب کردید؟

در ابتدا با توکل بر خداوند و علاقه‌ای که به رشد و پیشرفت فرزندانم داشتم به شغل رانندگی مشغول شدم. وظیفه هر مادری است که برای فرزندانش زحمت بکشد تا موفقیت آن‌ها را ببیند و من هم از آنجایی که دوست داشتم آن‌ها ادامه تحصیل دهند و تأمین مخارج آن به تنهایی برای همسرم سخت بود، این کار را شروع کردم.

* آیا به شغل خود علاقه دارید؟

از ابتدا برای تأمین هزینه‌های زندگی و بر حسب ضرورت این کار را شروع کردم اما اکنون دل‌بسته و علاقمند به آن هستم.

* آیا خانواده شما با انتخاب این شغل مخالفتی نداشتند؟

نه مشکلی نداشتند زیرا هدف این بود که بچه‌ها تحصیل کنند، من و همسرم با تمام توان تلاش کردیم که فرزندانم موفق شوند.

* میزان تحصیلات فرزندان شما چیست؟

من سه فرزند دارد، یکی از فرزندانم فوق لیسانس ریاضی و دیگری فوق لیسانس مدیریت است و پسر کوچک‌تر هم مهندس کامپیوتر است.

* شغل همسرتان چیست؟

همسرم کار فنی خودرو انجام می‌دهد و رادیاتورسازی دارد.

* تا چه میزان به کارهای فنی خودرو آشنایی دارید؟

در طول این سال‌ها به دلیل مشکلات زیادی که برای ماشین ایجادشده و برحسب ضرورت تا حدودی به کار فنی خودرو آشنایی دارم.

* چرا شغل دیگری را انتخاب نکردید؟

زیرا تحصیلاتم به اندازه‌ای نبود که بتوانم کار دیگری را شروع کنم، من در خانواده‌ای بزرگ شدم که معتقد بودند دختر باید زود ازدواج کند، در سن ۱۵ سالگی ازدواج کردم و ادامه تحصیل ندادم.

* بعضی مشاغل مانند خیاطی برای بانوان وجود دارد چرا سراغ این شغل ها نرفتید؟

زیرا این مشاغل کفاف هزینه‌ها را نمی‌داد، اما این کار حقوق ثابت و ماهیانه داشت و می‌شد برای آن برنامه‌ریزی کرد، البته این کار هم مشکلات خاص خود را دارد.

* آیا این کار هزینه‌های زندگی را جواب می‌دهد؟

اگر ماشین نو باشد بله این کار جوابگو است اما با فرسودگی ماشین بیشتر درآمد صرف هزینه‌های تعمیر ماشین می‌شود.

* گفتید که یک بار آن هم به اشتباه جریمه شده‌اید، توضیح می‌دهید؟

در اوایل کار چون سرویس مدارس کم بود به ما اعلام کردند که می‌توان یک سرنشین اضافه داشت، ولی پلیس من را به خاطر این کار جریمه کرد. من در کار خود دقت دارم چون بچه‌ها نزد ما امانت هستند.

* طرز برخورد رانندگان آقا با شما چگونه است؟

رفتارها متفاوت است. بعضی‌ها با ریشخند و گاهی هم تمسخر برخورد می‌کنند و گاهی هم حرف‌های تندی می‌زنند اما در مقابل عده‌ای هم خوب و باادب برخورد می‌کنند.

* شما چندمین نفر بودید در گرگان که به این شغل روی آوردید؟

من اولین نفر بودم، البته قبل از من یک خانم با شوهرش همکاری می‌کرد.

* ساعت کاری شما چگونه است؟

صبح زود ساعت پنج و ۴۰ دقیقه، ماشین را آماده کرده و ساعت ۶ حرکت می‌کنم تا به منزل بچه‌ها برسم. دو شیفت هستم یک بار ۶ و نیم تا هفت و یک بار هم هفت تا هفت و ۲۰ دقیقه.

* از سختی کارتان بگویید؟

یکی از مشکلاتی که ما با مدارس داریم هم‌زمانی ساعت شروع مدارس با کودکستان است؛ این امر سبب می‌شود دانش‌آموز دبیرستانی به خاطر مشکلاتی که خاص بچه‌های کودکستانی است معطل شوند. ساعتی که قبلاً برای کودکستان تعیین شده بود، هشت بود اما اکنون هفت و ۲۰ دقیقه باید آن‌ها را هم به مدرسه برسانیم.

گاهی برای برطرف کردن مشکلات بچه‌های کوچک باید وقت صرف و آن‌ها را مرتب کرد و این ممکن است سبب تأخیر شود در این صورت با پرخاش معلمان مدرسه روبرو می‌شویم.

* نحوه شروع به کار چگونه است و چه هزینه‌هایی برای آن لازم است؟

تمام رانندگان سرویس مدارس باید مدارک لازمه را داشته و مراحل گرفتن مجوز از مراجع ذی صلاح را گذرانده باشند. در بعضی از مدارس، آموزش‌وپرورش فقط به راننده‌هایی که پول پرداخت می‌کنند اجازه سرویس می‌دهد

برای شروع به کار مبلغ ۱۰۰ هزار تومان باید به تاکسی‌رانی بپردازیم، همچنین مبلغ ۱۵۰ هزار تومان هم شرکت می‌گیرد. البته اکنون مدارس هم به این جمع اضافه شده‌اند و مبلغ ۶۰ هزار تومان را برای ماشین کاروان مشخص کرده‌اند. وقتی من عوارض و مالیات پرداخت می‌کنیم، دیگر چه نیازی است که به مدارس هم پول پرداخت کنم تا به من سرویس دهد. در بعضی از مدارس، آموزش‌وپرورش فقط به راننده‌هایی که پول پرداخت می‌کنند اجازه سرویس می‌دهد.

با این کار رقابت بدی به وجود می‌آید زیرا وقتی به مدرسه‌ای مراجعه می‌کنید می‌گویند ما با فلان شرکت کار می‌کنم و اجازه ورود به مدرسه را به ما نمی‌دهند. در کودکستان هم اوضاع چنین است. متأسفانه من شاهد هستم راننده‌هایی با خودرو سواری که حتی برخی مجوز هم ندارند، بیشتر از ما دانش‌آموز دارند.

* چه کسی باید با این قضیه برخورد کند؟

باید مدارس و تاکسی‌رانی به فکر باشند، با این روش امنیت شغلی من زیر سؤال می‌رود و همین‌طور باید به فکر بچه‌ها بود.

 

* درخواست شما از آموزش‌وپرورش چیست؟

ساعت زنگ شروع کودکستان را از دبیرستان جدا شود، این ساعت هم در حق کودکان ستم است و هم مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند.

سرویس را هم طوری برنامه‌ریزی کنند تا یک مسیر مشخص داشته باشیم، چون من سرویس متفرقه هستم و خانواده‌ها از روی شناختی که دارند با من تماس می‌گیرند بنابراین مسیرها متفاوت است. مدارس به کسانی سرویس می‌دهند که به آن‌ها کمک نقدی کند من چند بار به آموزش‌وپرورش مراجعه کردم اما جوابی نشنیدم.

* به کار منزل هم می‌رسید؟

درست است که این کار وقت‌گیر است ولی کارهای منزل را هم انجام می‌دهم و البته فرزندان و همسرم هم به من کمک می‌کنند.

* آیا خاطره‌ای در این سال‌ها برای شما اتفاق افتاده است؟

بودن کنار بچه‌ها و دیدن شیطنت‌های آن‌ها بسیار شیرین و دل‌نشین و سراسر خاطره است؛ اما اکنون آموزش‌وپرورش از ما تعهد گرفته که با بچه‌ها ارتباط برقرار نکنیم و ساکت باشیم، ولی ناخواسته نمی‌توان این کار را کرد، وقتی بچه‌ای به سمت تو آمده و شوخی و شیطنت می‌کند نمی‌توان به او توجه نکرد. من برای بچه‌ها آیت‌الکرسی و سرودهای مذهبی می‌خوانم و آن‌ها یاد می‌گیرند.

* آیا تاکنون در سرویس مشکلی برای شما پیش آمده، تصادفی داشته‌اید؟

رعایت قوانین و مقررات رانندگی، جزو اصول اصلی زندگی‌ام است. مسیرهایی که من هستم کند است و تاکنون مشکلی پیش نیامده و تصادفی که من مقصر آن باشم هنوز رخ نداده است.

* آیا به این کار ادامه می‌دهید؟

چون وابسته و علاقمند به این کار شدم، نمی‌توانم آن را کنار بگذارم، ممکن است در آینده آن را کم‌تر کرده و تک شیفت باشم اما تا جایی که بتوانم به این کار ادامه خواهم داد.

* پیشنهاد شما برای خانم‌هایی که می‌خواهند این کار را ادامه دهند چیست؟

خانم‌ها اگر با علاقه و پشتکار به این کار وارد شوند کمک خوبی به زندگی آن‌ها است. آن‌ها سعی کنند وجهه اجتماعی و سنگینی و متانت خود را حفظ و شئون اسلامی را رعایت کنند تا خانم‌ها زیر سؤال نروند.

* آیا تاکنون از طرف مسئولان مورد تقدیر قرار گرفته‌اید؟

خیر، متأسفانه با این سابقه تاکنون مورد تقدیر قرار نگرفته‌ام، ولی از عده‌ای بدون سابقه بالا با لوح و سکه تجلیل شده است.

* سخن شما با مسئولان؟

نرخ‌های ما پایین است و با توجه به این‌که ماشین فرسوده و هزینه‌های آن بالاست، تاکسی‌رانی مساعدتی کند و با گرفتن نصف مبلغ، خودرویی را به ما تحویل دهد و ماهیانه اقساط آن را کم کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.