نکاتی که باید والدین درباره سرویس مدرسه بدانند

0

در ادامه نکاتی متذکر می شویم که رعایت آنها بستر مناسب و ایمنی را برای دانش آموزان فراهم می آورد.

هنگام سوار شدن به سرویس

• هنگامی که سرویس مدرسه در حال نزدیک شدن به ایستگاه است دانش آموزان باید تا زمان توقف کامل سرویس و باز شدن درب ورودی آن در جای خود بایستند.
• وقتی که راننده درب را باز کرد زمان مناسب برای سوار شدن دانش آموزان فرا رسیده است.
• به دانش آموزان یادآور شوید که هیچ وقت برای سوار یا پیاده شدن از سرویس با یکدیگر مسابقه و رقابت نداشته باشند.

داخل سرویس

• عموما سرویسهای مدارس فاقد کمربند ایمنی هستند. بنابراین لازم است تمام دانش آموزان تا زمان رسیدن سرویس به مدرسه و توقف کامل آن در جای خود نشسته باشند.
• همچنین باید به دانش آموزان آموزش داده شود که در هنگام بروز خطر یا ترمز ناگهانی چگونه از خود واکنش نشان دهند.
• آنها باید بدانند در صورت بروز تصادف و باز نشدن درب اصلی سرویس پنجره یا درب اضطراری سرویس کجا قرار دارد و چگونه می توان از آن استفاده کرد.

پیاده شدن از سرویس

• هنگام پیاده شدن از سرویس مدرسه لازم است دانش آموزان به آرامی پیاده شوند و هنگام پیاده شدن کاملا مواظب باشند که بند کیف یا لباس آنها به چیزی گیر نکند.
• همچنین به محض پیاده شدن، از سرویس فاصله بگیرند تا راننده متوجه خروج آنها شود. در غیر اینصورت ممکن است راننده زودتر شروع به حرکت کند و حادثه ای اتفاق بیافتد.
• همچنین آنها باید از راه رفتن در کنار بدنه سرویس خودداری کنند زیرا این ناحیه نقطه کور محسوب می شود و حضور در آنجا به هنگام حرکت اتومبیل برای کودکان خطرناک است.

سالانه میلیون ها دانش آموز از سرویس های مدارس برای تردد بین خانه و مدرسه استفاده می کنند. هر دانش آموز حداقل روزی دو بار از این سرویس ها سوار یا پیاده می شود اما در عین حال هنوز هم برای بسیاری از والدین بویژه آنهایی که برای اولین بار فرزندشان قصد استفاده از سرویس مدرسه را دارد نگران اتفاقات احتمالی در سرویس مدرسه هستند. در ادامه به بررسی روش هایی برای آماده کردن هر چه بیشتر کودکان برای استفاده از سرویس مدرسه می پردازیم.

 اگر مدرسه فرزندتان امکان برگزاری اردوهای تفریحی و یا کلاسهای آموزشی با سرویسهای مدرسه را دارد حتما از این فرصت استفاده کنید تا فرزند شما روش درست استفاده از این وسایل را قبل از شروع رسمی مدارس یاد بگیرد.
 چنانچه مدرسه مذکور فاقد این امکانات تفریحی باشد والدین خود می توانند در یک فرصت مناسب و هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی به آموزش مهارتهای لازم به کودکانشان بپردازند.
 پس از شروع کلاسهای درس در مدارس در اولین فرصت سعی کنید با معلم فرزندتان آشنا شده و صحبت رو در رو داشته باشید. در لابلای این صحبتها ایشان را مطلع کنید که فرزند شما برای اولین بار قصد استفاده از سرویس مدارس را دارد و در این خصوص از او تقاضای راهنمایی و کمک داشته باشید.
 برخی از نکات ایمنی ضروری را شخصا به فرزندتان گوشزد کنید . به عنوان مثال اینکه هنگام حرکت سرویس از ایستادن و یا قدم زدن در داخل ماشین خودداری کنند و یا برای سوار شدن و یا پیاده شدن عجله و رقابت با دیگران نداشته باشید.

در اولین فرصت دوستی را برای فرزندتان در داخل سرویس مدرسه اش پیدا کنید که هر دو آنها مقید به نشستن روی صندلی سرویس و صحبت کردن با یکدیگر باشند. زیرا بسیاری از بچه ها فکر می کنند اگر بنا باشد تمام مدت روی صندلی آرام بنشینند فرصت دوست یابی و همکلامی با دیگران را از دست می دهند.

 هر روز فرزندتان را تا کنار سرویس مدرسه همراهی کنید و مطمئن شوید تمام وسایل و لوازم مورد نیازش را به درستی درون کیف مدرسه اش قرار داده است به طوری که هنگام سوار یا پیاده شدن وسایل او روی زمین ریخته نشود. همچنین مواظب باشد چیزهایی که از کوله پشتی کیف مدرسه فرزندتان آویزان است به جاهایی مانند صندلی ماشین، نرده های اطراف خیابان و .. گیر نکند.

 با راننده سرویس مدرسه آشنا شوید،شماره تلفن همراه وی را داشته باشید و شماره تماس خود را در اختیار وی قرار دهید.

 با راننده سرویس مدرسه آشنا شوید،شماره تلفن همراه وی را داشته باشید و شماره تماس خود را در اختیار وی قرار دهید و اجازه دهید ایشان شما و فرزندتان را بشناسد زیرا راننده در حقیقت می تواند چشم و گوش شما باشد و هر گونه مشکلات رفتاری فرزندتان را به موقع به شما اطلاع دهد.

 و نکته آخر اینکه حتما مسئولین مدرسه فرزندتان به خصوص دانش آموزان دبستانی را مجاب کنید که رانندگان سرویس مدرسه را توجیه کنند تا از ظاهر و پوششی مشخص استفاده کنند، همچنین ظاهر سرویس دارای نشانه های مخصوص باشد تا شناخت آن برای کودکان راحت تر و ایمن تر گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.