قدم های اساسی در مدیریت رفت و آمد دانش آموزان

0

قدم های اساسی در مدیریت رفت و آمد دانش آموزان

سوار شدن بیش از حد ظرفیت در سرویس مدارس طی چند سال اخیر به یک معضل تبدیل شده و موجب ایجاد خطر برای دانش آموزان است. دلیل این امر گرایش والدین به کاهش شهریه ثبت نام سرویس و استفاده ی حداکثری از ظرفیت خودروها است. این در حالی است که مسئولین مدارس به خوبی از خطرهای ناشی از چنین امری آگاهند اما باز هم اجازه می دهند سرویس ها با بیش از ظرفیت تعیین شده، کار انتقال دانش آموزان را انجام دهند. البته در این مورد خانواده ها نقش اساسی دارند و می توانند از به وجود آمدن چنین شرایطی جلوگیری کنند. در این میان نکاتی نیز وجود دارد که باید از سوی نهادها و سازمان های مسئول مورد توجه قرار گیرد.

قـدم اول

رفت و آمد دانش آموزان از مدرسه به منزل و به عکس از چند طریق انجام می شود:

  • توسط اتوبوس یا سرویس مدارس
  • توسط والدین و با استفاده از خودروی شخصی
  • به صورت پیاده
  • با دوچرخه

قـدم دوم

ســرویس مـــدارس
خودروهای عمومی که به منظور انتقال دانش آموزان از منزل به مدرسه و به عکس در نظر گرفته می شوند حتما باید از نظر فنی بازرسی شده و سالم باشند؛ در ضمن در پشت و جلوی این خودروها باید آرم یا تابلوهایی نصب شود تا مشخص کننده ی آن باشد که این خودروها مختص انتقال دانش آموزان هستند.
فرد راننده باید دارای سابقه ی کافی رانندگی و همچنین مهارت در رانندگی باشد و نیز دارای گواهینامه ی ویژه ای جهت حمل و نقل دانش آموزان و مورد تأیید راهنمایی و رانندگی باشد. همچنین راننده گواهی عدم سوءپیشینه به مدرسه ارائه دهد. رانندگان سرویس های مخصوص انتقال دانش آموزان همچنین باید دوره هایی را گذرانده باشند که در آن دوره ها به ایشان نحوه ی رفتار با دانش آموزان و نحوه ی پیاده و سوار کردن دانش آموزان از سرویس های مدارس توضیح داده شود. به عنوان مثال رانندگان مینی بوسها و خودروهای عمومی مخصوص انتقال دانش آموزان باید نسبت به این مسئله آگاهی داشته باشند که باید حتما در زمان پیاده کردن دانش آموز در کنار خیابان به طور کامل توقف کرده و منتظر شوند تا دانش آموز وارد مدرسه یا منزل شود و نباید پیش از اطمینان از ورود دانش آموز به مدرسه حرکت کنند در عین حال این رانندگان به منظور حفظ امنیت دانش آموزان باید به طور کامل قوانین رانندگی را رعایت کرده و بین خطوط برانند تا احتمال بروز تصادف برای سرویس مدارس به حداقل کاهش یابد.

قـدم سوم

‎انتقال دانش آموزان توسط والدین
والدین نیز هنگام بردن دانش آموز به مدرسه باید قوانین راهنمایی و رانندگی را به طور ویژه رعایت کنند و نباید به دلیل عجله برای رسیدن به محل کار خویش با سرعت برانند چرا که امنیت خود و فرزندشان در اولویت است.

قـدم چهارم

رفت و آمد دانش آموز به صورت پیاده
بهتر است تا سن ۱۰ سالگی یکی از والدین هنگام رفت و آمد دانش آموز به مدرسه او را همراهی کند و طی مسیر قواعد عبور و مرور از خیابان و محل خط کشی شده مخصوص عابر پیاده و گذر از چهارراههای عابر پیاده را به ایشان بیاموزد و تأکید داشته باشد که هنگام عبور از عرض خیابان حتما با احتیاط گذر کند و به خودروهای عبوری نیز توجه داشته باشد.

قـدم پنجم

‎ رفت و آمد با دوچرخه
دوچرخه نیز از جمله وسائلی است که به کرات برای انتقال دانش آموز به مدرسه استفاده می شود. برای استفاده از دوچرخه نیز بهتر است تا ۱۰ سالگی یکی از والدین فرزندش را همراهی کند و پس از اطمینان از امنیت خود دوچرخه به وی توصیه کند که حتما از مسیرهایی که مخصوص عبور دوچرخه سواران در سطح شهر طراحی شده استفاده نمایند. در صورت نبودن خط ویژه عبور دوچرخه نیز باید به دانش آموز توصیه کرد که از منتهی الیه سمت راست مسیر حرکت کند و در زمان عبور از چهارراهها و میدان ها و خیابان های شلوغ به نحوه ی عبور و مرور خودرها توجه کند و با سرعت مطمئن در معابر حرکت کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.