مدرسه ی هوشمند چیست ؟

0

مدرسه ی هوشمند چیست و مزایا و معایب کدامند ؟

احتمالا تا کنون با واژه مدرسه هوشمند برخورد داشته اید. اما آیا تا به حال به معنی آن اندیشیده اید؟ به طور کلی مدرسه هوشمند یعنی چه؟ میان مدارس هوشمند با مدارس معمولی چه تفاوتی وجود دارد؟ مزایا و معایب یک مدرسه هوشمند چه می باشد؟ در این مطلب قصد داریم تعریف جامع و کاملی از مدرسه هوشمند ارائه کرده و تفاوت ها و معایب یا مزایای یک مدرسه هوشمند را نسبت به یک مدرسه معمولی بیان کرده و بررسی دقیقی روی این مفهوم داشته باشیم.

مدرسه هوشمند چیست؟

مدرسه هوشمند مدرسه ای است که که کنترل و مدیریت آن بر اساس تکنولوژی کامپیوتر بوده و سیستم ارزیابی به کار رفته در آن هوشمند طراحی شده است. بطور کلی مفهموم مدرسه هوشمند در سال 1984 توسط دیوید پرکینز در دانشگاه هاروارد معرفی شد. دانش آموزان در این چنین مدارسی علاوه بر نقش یادگیرنده ، نقش فرا یادگیری نیز دارند. در این چنین مدارسی دانش آموزان اجازه دارند مرتبط با منابع درسی خود پا را فراتر گذاشته و چیزهایی را بیاموزند که بسیار فراتر از دروس سنتی می باشد. درمدرسه هوشمند ، تاکید نظام اموزشی بیشتر دانش آموز محور می باشد و دانش آموزان می توانند در هر مبحثی از دروس وارد شده و نقش یک پژوهشگر را ایفا نمایند. بطور کلی می توان گفت یکی ازویژگی های یک مدرسه خوب می تواند مقدار هوشمندی آن باشد.

خصوصیات یک مدرسه هوشمند

مدارس هوشمند دارای خصوصیات و ویژگی هایی هستند که آنها را از مدارس سنتی متمایز می کند.

  • از جمله خصوصیات مطرح این مدارس این است که در آن معلمین قادرند با استفاده از منابع نرم افزاری و اینترنت به تدریس دروس جدید مرتبط با علایق دانش آموزان بپردازند.
  • یکی دیگر از خصوصیات برجسته مدارس هوشمند این است که فرایند یادگیری محدود به ساعات خاصی از روز نمی باشد. در این مدارس هر دانش آموز می تواند در هر ساعت از شبانه روز از طریق اینترنت و شبکه و یا نرم افزار ها به یادگیری پرداخته و در کلاس های آموزش از راه دور حضور داشته باشد.
  • مدارس هوشمند از قوانین سنتی مدارس که به همراه داشتن جزوات و کتب درسی می باشد مستثنی هستند. در یک مدرسه هوشمند، دانش آموزان برای شرکت در یک کلاس تنها نیازشان، یک لپ تاپ و یا تبلت می باشد که از طریق آن بتوانند مباحث درسی را دنبال نمایند.
  • اغلب در مدارس هوشمند، ارزیابی ها بصورت آنلاین و بلادرنگ انجام می شود و همین امر سبب می شود که دانش اموز همیشه برای آزمون های متفاوت آماده باشد. همچنین این امر سبب می شود که معلمان بسیار ساده تر به ارزیابی دانش آموزان پرداخته و دیگر نگران تصحیح اوراق امتحانی متعدد نباشند.
  • یکی دیگر از مزایای یک مدرسه هوشمند، حضور غیاب هوشمند می باشد. دانش آموزان با استفاده از کارت هایی که در اختیار دارند، ورود خود به مدرسه را ثبت می کنند و از این طریق به درستی تعیین می گردد که دانش آموز در چه ساعتی وارد و در چه ساعتی از مدرسه خارج شده است. این امر می تواند تا حد زیادی از نگرانی های والدین در خصوص اینکه آیا فرزندشان به مدرسه رسیده است یا خیر بکاهد.از آنجا که ارتباطات دیجیتالی بسیار ساده و در دسترس می باشد، یک دانش آموز در مدرسه هوشمند می تواند به راحتی با اساتید و معلمین خود ارتباط برقرار کرده و سوالات درسی و پژوهشی خود را با آن ها در میان بگذارد.
  • استفاده از سامانه ها ی اینترنتی و اپلیکشن های موبایلی برای مدیریت تردد دانش آموزان و پرسنل یکی از مزایای مهم مدارس هوشمند است. مدیران این مدارس بر اساس گزارش های مستند آماری در طی دوره های مختلف تصمیم گیری های هوشمندانه انجام می دهند.

ابزار مورد استفاده در یک مدرسه هوشمند

از جمله ابزار مورد نیاز برای پیاده سازی یک مدرسه هوشمند می توان به موارد زیر اشاره نمود که با استفاده از سنجش تعداد همین ابزار در یک مدرسه، می توان به میزان هوشمندی آن ، تا حدودی پی برد.

  • ویدئو پروژکتور
  • کامپیوتر و لپ تاپ
  • سامانه ی اینترنتی و اپلیکشن های موبایلی
  • قلم هوشمند
  • نرم افزارهای کمک آموزشی
  • میکروسکوپ های دیجیتال و پیشرفته
  • بردهای هوشمند
  • وب سایت به روز و کار آمد
  • دستگاه حضور و غیاب

در نهایت می توان گفت مدرسه ای که بتواند تمامی این زیرساخت ها را فراهم کرده و از آن به نحو احسنت استفاده نماید، یک مدرسه هوشمند تلقی می گردد که می تواند فرزندان ما را در امر آموزش بسیار یاری نماید. میزان هوشمندی مدارس می تواند تاثیر به سزایی در رتبه بندی ایفا کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.